Leta i den här bloggen

måndag 17 april 2017

Tomma vävstolar i vår

Kan det vara de härjande förkylningsbacillerna som gjort att vi har oroväckande många tomma vävstolar i vår? Eller att vi varit flitiga att väva ut våra vävar? Hur som helst så blir det inget Öppet hus i sommar eftersom vi tycker oss ha för få nya vävar att visa upp.
Damastväven står tom och tanken är att vi ska knyta i ny varp tråd för tråd för att slippa jobbet med solvningen. Hoppas att det kommer att fungera.

Barbro har vävt några fina mönster som kommer att bli fina kuddar eller något annat i inredningsväg.

Ingrid har valt färger till en V-sjal, Synd att det bara går att väva en åt gången. Men vi får ju å andra sidan träna på alla olika moment oftare, när varpen inte är så lång.
Jag har också varpat en bomullsvarp efter en varpnota som jag hittade bland mina anteckningar från 70-talet. "Höglundahilkan" stod det på den handskrivna notan. Tyvärr minns jag inte ifall det är något ännu äldre ursprung eller bara mitt eget påhitt. Den fick jag hjälp av mina döttrar att dra på här hemma i helgen. Skulle gärna ha sett att de stannat längre och hjälpt mig med solvning och skedning också. 


2 kommentarer:

  1. Dette var et kjempefint putemønster!Er det damast?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är damast. Barbro är vår expert när det gäller damastvävning.

      Radera