Leta i den här bloggen

Visar inlägg med etikett Årsmöte. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Årsmöte. Visa alla inlägg

söndag 24 februari 2019

Nu blickar vi framåt




Vi har just haft årsmöte i vår förening Vävskälet. Vi var i det närmaste fulltaliga. Närmast kameran sitter vår hedermedlem Siv 95 år. Vi startade med en värmande soppa. Sedan gick årsmötet som en dans.

Vintervy från Vävstugan

Vi beslöt att ha Öppet Hus i Vävstugan en gång per termin. Första tillfället blir måndag den 8 april. Då är alla välkomna att besöka oss och bedöma om det kanske är dags att gå med i föreningen. Vi har två olika typer av medemsskap och pris. 300.-/ år för de som vill vara med och väva. Det innebär också att man är delaktig i hela processen från uträkning, varpning, pådragning, solvning osv.
För stödjande medlemmar,  som kanske vill vara med oss på någon utflykt eller bidra med någon lotterivinst, eller bara stödja vår verksamhet i största allmänhet kostar det 100.-
Sommarvy
Vi har en fin utsikt från övre plan, där de flesta av våra mattvävar är placerade. Det är så roligt att sitta i en gammal vävstol som gått i arv i generationer och känna att den fungerar fortfarande.
Man sitter bekvämt och vävstolen står stadigt tack vare dess stabila konstruktion. Har man dessutom obegränsad tillgång till trasor av återbrukade textilier, så är lyckan gjord. Utmaningen är förstås att bestämma design efter de färger som finns och som är ens favoriter.


tisdag 14 februari 2017

Årsmötesdags

Nu har en dryg månad på det nya året avverkats i vävstugan och det var dags för årsmöte för föreningen Vävskalet.
 Vi har blivit så många medlemmar att det blir trångt att hålla till i vävstugans kök, så vi valde Ångloket i Kusfors även detta år. Kocken Mikael lagade en god måltid till oss, men först visade några av medlemmarna olika textila hantverk för  intresserade besökare. Temat var "Kärleken till det textila hantverket" och vi tog med oss textila hjärtan i olika varianter, och visade hur det går att forma hjärtan av grova såväl som tunna trådar.
Ewa som är vår skickliga knypplerska hade ett hjärta på gång
Hon hade också krokat ett hjärta som dekoration till sina vantar
Mitt bidrag till hjärteparaden var ett vävt armband
Vi visade också andra tekniker som påfågelstickning...
..och kumihimo i storformat med trasor.
Efter middagen blev det dags för förhandlingar, som avlöpte smidigt med hjälp av mötesordförande Ingmarie. Inga större förändringar i styrelsens sammansättning skedde och vi tog oss försiktigt hem på de halkiga vägarna. 




lördag 21 februari 2015

Årsmötestider

Denna tid på året har vi som är aktiva i olika föreningar ofta fullt upp med att delta i årsmöten. Det kan kännas lite hämmande för skapandet, men är ju en viktig del i det demokratiska samhället.
Föreningen Vävskalet har sitt årsmöte nu på måndag den 23 februari. Alla som är medlemmar eller intresserade av att bli medlemmar är välkomna.
Vi har 24 vävstolar till vårt förfogande och är i dagsläget inte fler än 15 medlemmar, varav ca 10 aktiva, så det finns gott om plats.
Vi har i alla fall fördubblat medlemsantalet från starten på 1990-talet.
En del av oss åkte med Solvår till Röros på studiebeök.

Nu finns chansen att komma på årsmötet och lägga förslag på vad Vävskälet ska syssla med under det kommande året. Vi från styrelsen har ett önskemål om att få en föryngring till stånd, men inser att det är en utmaning. 
Under tiden vi funderar på framtiden, så beundrar vi de som gått före oss och skapat vackra och användbara ting i sina vävstolar. 
Till exempel denna färgglada matta som vävts för många år sen av en nu avliden dam från grannbyn.